I den interaktive dokumentar Rwanda Rising ”rejser” skoleelever til Rwanda for at vurdere, hvordan det internationale samfund bedst kan hjælpe landet.
Johns familie blev slået ihjel under folkedrabet i Rwanda i 1994. Hans kones far deltog i nedslagtningerne, og parret bor nu side om side med gerningsmænd fra folkedrabet. Pasifique er turistguide og arbejder for at tiltrække flere turister til “landet med de 1000 bakker”. Dusenge er enlig mor, går i gymnasiet og drømmer om at blive journalist. I undervisnings-forløbet, Rwanda Rising, møder eleverne de tre rwandere og hører om deres liv, håb og ambitioner. Eleverne skal i rollen FN-udsendinge beslutte, hvordan de mange millioner dollars, som Rwanda årligt modtager i bistand skal prioriteres. Hvad er vigtigst for at styrke landet og skabe et godt samfund? Er det fred og forsoning? Økonomisk vækst? Uddannelse?
Rwanda Rising er lavet til brug for undervisning i 8-9. klasse i fagene historie og samfundsfag. Ambitionen er ikke alene at skabe refleksion over udviklingsbistanden, men også grundlæggende at fremme forståelsen for tilværelser, som er meget anderledes end de danske elevers. Rwanda Rising er produceret af produktionsselskabet Planet2030 i samarbejde med CFC Kort & Dok, Portaplay og Kirkernes Integrations Tjeneste (KIT). Projektet har modtaget økonomisk støtte fra Udenrigsministeriets Oplysningspulje og Dansk Journalistforbunds Blankbåndsmidler.
Link til filmens website: Rwanda Rising
Link til undervisningsprojekt med tilhørende lærervejledninger: Clio Online: Rwanda Rising
Omtale på Falihos’ website: Falihos
Instruktør & producer: Thomas Aue Sobol, Planet2030
Co-producer & klipper: Ulrik Gutkin
Digital udvikling : Hans von Knut Skovfoged, Portaplay
Filmfotograf: Casper Høyberg